QR-code 4

Op basis van het gebruik van zowel half-elliptische als mogelijk elliptische veren, zou de koets waarschijnlijk dateren uit de periode tussen 1800 en 1890. Dit sluit aan bij de tijd waarin de volledig elliptische veren hun opmars maakten en de half-elliptische variant nog steeds veelvuldig werd gebruikt.

__________________________________________________________________________________

Bladveren zijn een belangrijk onderdeel van de ophanging van voertuigen, zoals koetsen, en hebben een lange geschiedenis. Ze werden ontworpen om schokken te absorberen en het rijden comfortabeler te maken, vooral op hobbelige wegen.

Oorsprong van bladveren

Bladveren werden al in de oudheid gebruikt, maar hun ontwikkeling versnelde in de 16e en 17e eeuw met de opkomst van de paardenkoetsen. In de 18e eeuw werden ze gemeengoed in Europa. In deze tijd werd het ontwerp verfijnd, zodat koetsen soepeler konden rijden en meer comfort boden voor de passagiers.

Verschillende technieken en ontwerpen

  • Half-elliptische bladveer: Bladveren hebben een karakteristieke, gebogen vorm. Ze zijn duidelijk zichtbaar onder klassieke koetsen en geven deze voertuigen een robuust en tijdloos uiterlijk. Dit is de meest voorkomende en traditionele vorm van bladveren. Deze vorm van vering werd al in de 18e eeuw gemeengoed, maar was vooral gebruikelijk in koetsen vanaf het begin van de 19e eeuw. Ze werden veel gebruikt vanwege hun eenvoud en doeltreffendheid in het absorberen van schokken. Het gebruik van half-elliptische bladveren werd wijdverspreid en ze bleven populair tot het einde van de 19e eeuw.
  • Volledig elliptische bladveer: Hier worden twee halfelliptische veren gecombineerd, met de ene bovenop de andere, wat meer flexibiliteit biedt. De volledig elliptische bladveer, kwam op rond het begin van de 19e eeuw en bood aanzienlijk meer comfort dan de half-elliptische versie.
  • Parabolische bladveren: Deze nieuwere variant heeft een ander ontwerp, waarbij de dikte van elk blad varieert over de lengte. Dit zorgt voor een gelijkmatigere vering en een lichter ontwerp. Parabolische bladveren zijn een nieuwere variant, die vooral in de 20e eeuw werden ontwikkeld voor lichtere voertuigen. Dit type komt niet voor op onze koets.

Uiterlijk van bladveren

.

De Half-elliptische bladveer Bladveren hebben een karakteristieke, gebogen vorm, die eruitziet als een halve boog of halve maan. Ze zijn traditioneel zwart of donker van kleur, gemaakt van gesmeed staal of ijzer. Het bovenste blad is langer en elk volgend blad is korter.

Bladveren zijn nog steeds in gebruik, vooral in vrachtwagens en aanhangers. Hoewel moderne ophangingssystemen andere technieken hebben, blijft het basisprincipe van bladveren ongewijzigd.

De volledig elliptische bladveer De volledig elliptische bladveer, ook bekend als de “elliptische veer,” werd rond het begin van de 19e eeuw voor het eerst gebruikt in koetsen. Dit ontwerp bood aanzienlijk meer comfort dan eerdere veringsystemen, zoals de halfelliptische bladveer, omdat het meer flexibiliteit en schokabsorptie bood. Het ontwerp bestond uit twee half-elliptische veren die boven elkaar waren gemonteerd, wat zorgde voor een soepele rit, zelfs over hobbelige wegen. Dit maakte de reis voor passagiers veel comfortabeler in vergelijking met eerdere koetsen die vaak veel stugger waren.